joi, 2 iunie 2016

Featured by PhotoTeam : Marius Cinteză



Există multe tipuri de fotografie de stradă, aproape la fel de multe ca definițiile fotografiei de stradă. Și acelea sunt destule și sunt bazate pe criterii diferite de identificare. Cel mai controversat criteriu de recunoaștere este locația. Există fotografi care sunt de părere că o fotografie de stradă trebuie musai făcută pe stradă și nu pe orice stradă, ci pe una una aflată într-un oraș. Pentru aceștia, alte locuri publice și localități mai mici sunt excluse. Nu este nicio problemă pentru că o altă categorie de fotografi de stradă sunt mai puțini restrictivi în ceea ce privește locația și fac fotografie de stradă și în alte locuri publice precum plajă, parcuri, restaurante sau chiar sate, munți și câmpii. Al doilea mare criteriu de recunoaștere a fotografiei de stradă este momentul fotografiat. Nu ma refer aici la deja consacratul moment decisiv, ci la moment din punct de vedere al contextului de desfășurare al acțiunii fotografiate. Spre exemplu, o fotografie făcută la un meeting organizat, nu este considerată de toată lumea ca putând face parte din categoria fotografiei de stradă, ci este inclusă la fotojurnalism documentar. Dar fotografia de stradă nu este și ea la randul ei un tip de fotojurnalism cu valoare documentară? Un alt subiect care naște polemici și împarte lumea fotografiei de stradă în multe bisericuțe este postprocesarea imaginilor. Nu știu să existe o definiție standard a limitelor de intervenție prin prelucrare. Dacă dispar elemente din cadre întunecând excesiv o imagine, nu mai miră pe nimeni. Se întamplă foarte des ca viziunea artistului fotograf să schimbe radical conținutul fotografiei, astfel încât nimeni nu se mai întreabă daca o fotografie reflectă sau nu realitatea. O altă chestiune controversată este spontaneitatea realizării unei fotografii. Teoretic, o fotografie de stradă este în primul rand o fotografie candidă, realizată fără cooperarea în vreun fel al persoanelor fotografiate.  Lucrul acesta, doar fotograful îl poate știi de cele mai multe ori și putem conta doar pe onestitatea acestuia. Lista cu atributele fotografiei de stradă este atât de variabilă și contradictorie, că numai pasiunea și inspirația poate să decidă în cele din urmă ce se poate fotografia. 
Eu aș fi curioasă sa aflu ce părere au alți fotografi despre fotografia de stradă și cum o definește fiecare. Ca punct de plecare, am ales o fotografie realizată de Marius Cinteză, un fotograf talentat, orientat cu precădere spre fotografia de stradă. Fotografia aceasta poate lasa loc de interpretări din punct de vedere al locației, contextului în care a fost realizată (meeting de protest) și postprocesarea. Eu sunt de părere ca este o fotografie de stradă fiind realizată într-un loc public, în care este surprins un moment candid care nu face parte dintr-o activitate organizată în prealabil (ca de exemplu un speech), iar nivelul de prelucrare al imaginii este unul în limitele admise fără să denatureze realitatea de la fața locului. Îi mulțumesc lui Marius pentru inspirație și îl felicit pentru fotografia acesta plină de mister.

Alte fotografii realizate de Marius, puteți găsi aici :


Eli Driu,
Bucureşti, 2 iunie 2016

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se accepta mesaje anonime. Va rugam sa va inregistrati ca utilizator google sau sa va semnati comentariul.